Teknikmagasinet har genomgått en nystart, och sedan i vintras är Andreas Härnlöv regionchef för den svenska verksamheten. Idag har man 52 butiker i Sverige och 35 butiker i Norge.
Sedan vintern 2020 har Teknikmagasinet startat en ny resa, med nya ägare. Det är på många sätt en turbulent tid för de flesta kedjor, och nu satsar Teknikmagasinet på att vidareutveckla och förfina sina styrkor; funtech och service.
”Det handlar inte bara om en pandemi som ändrar våra köpmönster, hela branschen är i en stark förändring och det gäller att vara relevant för våra kunder”, berättar Andreas. ”Vår kärnverksamhet med funtech, det vill säga tekniska gadgets, mobiltillbehör och ljud är fortfarande stommen i vårt erbjudande. Sedan 2019 erbjuder vi också service i form av mobil- och iPad-reparationer. Våra styrkor är att våra butiker är rikstäckande och att vi kan laga telefonen medan kunden väntar i butiken.
Smart webblösning
Teknikmagasinet har valt Texstar för att klä upp sina medarbetare. Daniel Björkman, vd på Märkesbolaget, som är den återförsäljare som Teknikmagasinet samarbetar med, visade Texstars lösning för en flexibel, skräddarsydd webbshop. Genom att Texstar hanterar både lager och logistik så kan man minimera sin administration och lagerhantering.
”Det är en smart webblösning som både underlättar och effektiviserar vårt arbete. När Märkesbolaget visade webbshopen visste jag direkt att den var bra för oss. Nu slipper vi göra stora klumpinköp som ligger på vårt lager, och binder kapital”, säger Andreas. ”Dessutom riskerar produkter bli liggande och aldrig använda, med Texstar ser de till att producera exakt det vi behöver vid varje tillfälle – och med en väldigt hög kvalitet i sina produkter.”
Hög flexibilitet
Eftersom Texstar ansvarar för lagerfunktion, och ser till att applicera rätt tryck eller brodyr vid beställning, så får man en väldigt effektiv logistik. Ofta kan man beställa ena dagen och ha det inom en till två dagar.
”Servicegraden är hög, och det måste den vara för att ett sådant här upplägg ska fungera. Och den flexibiliteten som det ger är väldigt värdefull”, fortsätter Andreas.
För Teknikmagasinet är det en stor fördel att varje butik också kan göra sina egna inköp och sedan attesteras de centralt. På så vis får man kontroll på beställningarna, samtidigt som butikerna kan beställa det de behöver.
”Vi är väldigt nöjda med hur vi effektiviserat klädinköpen för Teknikmagasinet och andra. En lysande lösning som sparar både tid, pengar – och miljön!”
Daniel Björkman, vd på Märkesbolaget Sverige AB
Ett genuint miljötänk
”En annan viktig faktor för oss var Texstars miljötänk. Att man har en idé om vad man vill åstadkomma och även tagit fram produkter som är GOTS-certifierade, dvs uppfyller dagens strängaste miljökrav. Även om det bara är på ett fåtal produkter än så länge, så visar det på en inriktning som är viktig för oss alla”, avslutar Andreas Härnlöv, Regionchef Sverige på Teknikmagasinet.